Virtuális Egyetem

A matematika napos oldala

A kurzus rövid leírása
Miért van az, hogy csak nagyon ritkán nyersz a szerencsejátékokon? Milyen görbét ír le a tükröződő fény a reggeli kávénkon? Hogyan lehet levelet írni úgy, hogy a címzetten kívül senki más ne tudja elolvasni?
Online matektáborunkban a fentiekhez hasonló kérdések mentén igyekszünk felvillantani a matematika szépségét, tisztaságát és hasznosságát. Nem fogunk trigonometrikus egyenletrendszereket megoldani és integrálni sem, hacsak nem kéritek. Nem lesz szükség másra, csak képzelőerőre és vállalkozó kedvre. Az itt elsajátítható, illetve formálódó szemlélet és képességek mégis jól jöhetnek a következő matek dolgozatnál csakúgy, mint banki ügyintézéskor, sportfogadáson és az élet számos más területén.

A kurzus kulcsszavai
Élményközpontú matematikatanulás, matematikai játékok, problémamegoldás

A kurzus összefoglaló leírása
Célunk az, hogy bizonyítsuk: a matematika megismerése és tanulása azok számára is szerezhet örömet, akikkel már rég elhitették, hogy ők nem „reál beállítottságúak". A kurzuson a körülöttünk lévő világ csodáit szemlélve, illetve játékokon keresztül világítunk meg felsőbb matematikai fogalmakat, fedezünk fel matematikai összefüggéseket.
A „Játsszunk a véletlennel!" című leckében például három szerencsejátékkal ismerkedünk meg, melyeket először számítógépen modellezünk, ennek alapján statisztikát készítünk, végül megmagyarázzuk az eredményeket, matematikai eszközökkel.
Egy másik leckében 2000 év geometriai tudásával felvértezve visszatérünk oda, amikor a geometria célja még csupán a körülöttünk lévő világ pontos leírása volt, és megnézzük ismét, hogy milyen geometriai formák, törvényszerűségek jelennek meg körülöttünk. Nem megyünk messzire, mégis sok érdekeset látunk majd a természeti és épített környezetben egyaránt. Honnan ismeri a tölgyfa a Bézout-tételt? Hogyan lehet görbült tetőt építeni egyenes gerendákból? Milyen görbét ír le a tükröződő fény a reggeli kávénkon? Hogyan építsük meg a leggyorsabb csúszdát A-ból B-be? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket vizsgálunk a geometria eszközeivel.
Később megnézzük, mi köze a barchoba játéknak és egy elméleti fizikusnak a matematikához, vagyis azt, hogyan alkotunk új fogalmakat, hogyan épül fel a matematika rendszere. És ha már a fogalmaknál tartunk, megvitatjuk, miért nem lehet kör az, ami négyzet. Vagy lehet?
Az ókorban jó volt egy leborotvált fejű rabszolga a titkosíráshoz, miért nem elég ez most? Kell-e matematika egy jó titkosításhoz, vagy elég ügyesnek lenni? Mit jelentenek ezek a sokat hallott szavak DES, AES, RSA. Tényleg jó helyen van-e a pénzem a bankban?
A leckék gondolatébresztő előadással kezdődnek, melyet a résztvevők egymással és az előadóval később megvitatnak. Szvesen válaszolunk az adott témához kapcsolódó kérdésre, és igény szerint újabb témaköröket is feldolgozhatunk.

A kurzus módszerei, tanulásszervezés
A kurzus online vitaindító előadásokra, prezentációkra, tananyagokra épül, ezek a kurzus során mindvégig elérhetőek lesznek. Az egyes témakörök matematikai tartalmának mélységét a résztvevők igényeihez igazítjuk. Mindvégig lehetőséget kínálunk az interaktivitásra is, a résztvevők egymást is taníthatják. A leckék közben felbukkanó, különböző nehézségi szintű feladatok megoldása fakultatív jellegű. Az érdeklődőkkel a megoldást természetesen megvitatjuk. A kurzuson elhangzottakat nem kell megtanulni, az oktatók számára a boldog hallgatóság virtuális látványa a legnagyobb öröm! 

A kurzus ütemterve, időbeosztása
Heti rendszerességgel, minden lecke a hét elején indul.
A leckék időtartama heti 1-2 óra, a feldolgozásra és megvitatásra mindenki az igényeihez és lehetőségeihez képest fordíthat időt.

Technikai előismeretek
Online közösségi felületek használatában való jártasság (Google Plus, Facebook), valamint a „Játék a véletlenekkel" című leckében valamely táblázatkezelő program alapvető ismerete szükséges.

Technikai feltételek
A kurzus követéséhez egy átlagos teljesítményű számítógép, hangfal, táblázatkezelő program, valamint internetkapcsolat szükséges.

Az ideális résztvevő
A kurzust ajánljuk középiskolásoknak, felsőoktatásban tanulóknak, azoknak, akik a tudásukat szeretnék megújítani a tudásukat, ugyanúgy, mint csupán a tudás öröméért tanulóknak.
Egyszerre várjuk azokat, akiknek a matek a kedvencük és azokat, akik sosem értették, mit lehet ezen a tárgyon szeretni.

A kurzus láthatósága
Nyilvános, látható, de nem hozzáférhető, szerkeszteni csak azok tudják, akik jelentkeztek rá.

A kurzus linkgyűjteménye

A kurzus időtartama:
6 hét
Költségek:

A kurzus térítésmentes.

Előismeretek, képzési szint:

Legalább 14 éves életkor szükséges, és a legalapvetőbb általános iskolai ismeretek elegendők.

Oktatók:
  • Dr. Hoffmann Miklós

    Dr. Hoffmann Miklós

    főiskolai tanár, a Matematikai és Informatikai Intézet igazgatója, a Matematika Tanszék vezetője

  • Dr. Juhász Tibor

    Dr. Juhász Tibor

    főiskolai docens, Alkalmazott Matematika Tanszék, a Természettudományi Kar dékánhelyettese

  • Dr. Liptai Kálmán

    Dr. Liptai Kálmán

    főiskolai tanár, az Eszterházy Károly Főiskola rektora, az Alkalmazott Matematika tanszék vezetője

  • Dr. Tómács Tibor

    Dr. Tómács Tibor

    egyetemi docens, Alkalmazott Matematika Tanszék

  • Oláhné Téglási Ilona

    Oláhné Téglási Ilona

    adjunktus, Matematika Tanszék

A kurzus nyelve:
Magyar

A kurzusra jelentkezni lehet:
2016. március 20.

Megosztom ezt a kurzust

Facebook